جستجو


عبارت مورد نظر را وارد کرده

و دکمه جستجو را کلیک کنید

درباره سایت


مشخصات سایت

مدیر سایت: مجتبی رنجبری

ایمیل مدیر: mojtabaranjbari84@gmail.com

عنوان سایت: قـــلــــم

شعار سایت: از استخوانم قلمی و از خونم جوهرش را تهیه می کنم تا فقط بنویسم دوستت دارم

قـــلــــم

از استخوانم قلمی و از خونم جوهرش را تهیه می کنم تا فقط بنویسم دوستت دارم

درباره سایت

.....¨`•-☆•--( “)(“ )-•-☆
_______________,*-:¦:-*
___0♥0♥_____♥0♥0,*-:¦:-*
_0♥0000♥___♥0000♥0,*-:¦:-*
0♥0000000♥000000♥0,*-:¦:-*
0♥00000000000000♥0,*-:¦:-*
_0♥000000000000♥0,*-:¦:-*
___0♥00000000♥0,*-:¦:-*
_____0♥000♥0,*-:¦:-*
_______0♥0,*-:¦:-*
_____0,*-:¦:-*
____*-:¦:-*_____0♥0♥____♥0♥0
__*-:¦:-*____0♥0000♥___♥000♥0
_*-:¦:-*____0♥0000000♥000000♥0
_*-:¦:-*____0♥00000000000000♥0
__*-:¦:-*____0♥000000000000♥0
____*-:¦:-*____0♥00000000♥0
______*-:¦:-*_____0♥000♥0
_________*-:¦:-*____0♥0
______________,*-:¦:-*
........¸,.•´¨`•.( -.- ).•´¨`•.,¸
........¨`•-☆•--( “)(“ )-•-☆........¨`•-☆•--( “)(“ )-•-☆
_______________,*-:¦:-*
___0♥0♥_____♥0♥0,*-:¦:-*
_0♥0000♥___♥0000♥0,*-:¦:-*
0♥0000000♥000000♥0,*-:¦:-*
0♥00000000000000♥0,*-:¦:-*
_0♥000000000000♥0,*-:¦:-*
___0♥00000000♥0,*-:¦:-*
_____0♥000♥0,*-:¦:-*
_______0♥0,*-:¦:-*
_____0,*-:¦:-*
____*-:¦:-*_____0♥0♥____♥0♥0
__*-:¦:-*____0♥0000♥___♥000♥0
_*-:¦:-*____0♥0000000♥000000♥0
_*-:¦:-*____0♥00000000000000♥0
__*-:¦:-*____0♥000000000000♥0
____*-:¦:-*____0♥00000000♥0
______*-:¦:-*_____0♥000♥0
_________*-:¦:-*____0♥0
______________,*-:¦:-*
........¸,.•´¨`•.( -.- ).•´¨`•.,¸

مجتبی رنجبری

امکانات سایت


آمار سایت

آمار کل:
بازدید امروز:
بازدید دیروز:
بازدید ماه قبل:
بازدید این ماه:
آخرین بازدید:
بروزرسانی:
تعداد مطالب:
نویسندگان:

نظرسنجی

به نظر شما از چه بنویسم















کد پیغام خوش آمدگویی



فال حافظ


 فروشگاه سازr هاست لینوکس تبادل لینک - تبادل لینک تبادل لینک - تبادل لینک خرید فروشگاه ساز تبادل لینک - تبادل لینک
ایجاد خبرنامه ایمیلی
https://zarpop.com/ref:1750 https://zarpop.com/user/signup/ref:1750 کسب درآمد کسب درآمد کسب درآمد

نویسندگان


team_member

مجتبی رنجبری

مدیر سایت
team_member

مجتبی رنجبری

نویسنده

قـــلــــم

از استخوانم قلمی و از خونم جوهرش را تهیه می کنم تا فقط بنویسم دوستت دارم


مفاهیم توسعه و تسعه نیافتگی

مفاهیم توسعه و توسعه نیافتگی

توسعه به معنای دستیابی به پیشرفت اقتصادی و اجتماعی از طریق دگرگون ساختن شرایط توسعه نیافتگی (بازده تولید پایین، رکود و کسادی،فقر) در کشورهایی است که با عناوین و القاب گوناگون مثل "فقیر" ،"توسعه‌نیافته"، "کم توسعه"یا "در حال توسعه" به آنها اشاره می‌شود. رشد اقتصادی شرط لازم (ولی نه کافی) برای پیشرفت اجتماعی است چون موجب تامین نیازهای اساسی مثل تغذیه مناسب، سلامتی و مسکن (یعنی غلبه بر فقر مطلق) می شود که سپس می‌توان سایر شرایط لازم برای زندگی کامل انسان ها، از قبیل دسترسی همگانی به تحصیل، آزادی‌های مدنی و مشارکت سیاسی را به آن افزود (غلبه بر فقر و محرومیت نسبی).

نظریه اجتماعی توسعه و توسعه نیافتگی به لحاظ ابعاد و پیچیدگی اش، از نظریه‌ی "تاریخ جهانی" است، ولی چند مضمون محوری در بسیاری از بحث های مربوط به این نظریه دیده می‌شود.

عوامل جامعه ای و جهانی

یکی از مباحث رایج درباره ماهیت و اهمیت عوامل داخلی (مربوط به جامعه) و خارجی (مربوط به جهان) در تبیین رکود و تغییر است. در نظریه های نوسازی متخصصان علوم اجتماعی آمریکایی، جامعه یا فرهنگ سنتی مترادف است با توسعه نیافتگی (سنت و سنت‌گرایی). سنت و مدرنیته به صورتی انتزاعی با "متغیرهای الگویی" پارسونز تعریف و ترسیم می شود، که طبق آن نوسازی به معنای تکامل نظام های اجتماعی و ارتقای سطح تمایز یافتگی کارکردی و ساختاری و سازوکارهای ادغام و یکپارچگی متناسب با آن است؛ تمایزیافتگی دربرگیرنده تقسیم کار اجتماعی پیچیده و عقلانیت زاینده نوآوری و رشد است، در حالیکه یکپارچگی و نظام هنجاری آن تامین کننده ثبات اجتماعی است.

نظریه های نوسازی توسعه را فرایند اشاعه مدرنیته از محیط خارجی ممتازتر و پذیرش و سازگاری با آن تعریف می کنند و توسعه نیافتگی بر اساس موانع سنتی و داخلی کشورهای فقیر تبیین می‌شود. یکی از شعارهای تاریخی این چالش "توسعه توسعه نیافتگی" بود که فرانک آن را وضع کرد تا بگوید که توسعه‌نیافتگی وضعیتی اولیه یا رسوبی (سنت) نیست، بلکه به واسطه شرکت فعال جهان سوم در اقتصاد جهان ایجاد می‌شود که گسترش و توسعه طلبی اروپا از اواخر قرن پانزدهم آن را به وجود آورده است.

توصیه اصلی فرانک به حکومت استبدادی کشورهای جهان سوم و" بریدن" از اقتصاد جهانی به عنوان شرط لازم توسعه مورد چالش و اصلاح قرار گرفته است.

روشنفکران آمریکای لاتین با عبور از مدل رکود زای فرانک به صورت بندی امکانات و محدودیت های "توسعه وابسته" در آمریکای لاتین پرداختند که سپس به کل جهان سوم تعمیم داده شد. "وابستگی" همچون بسیاری از اصطلاحات مربوط به توسعه، مفهوم انعطاف پذیری است، ولی بیانگر امکان رشد سریع اقتصادی است که الگوها و حد و مرزهای آن تا حد زیادی به واسطه وابستگی خارجی تعیین می‌شود.

رهیافت دیگری که برای نظریه پردازی در باب رابطه عوامل درونی و بیرونی، راهیافت" ترکیب شیوه‌های تولید" است. در اینجا فکر اصلی این است که به جای نابود کردن سایر شیوه‌های تولید، سرمایه‌داری غالبا بندی این شیوه های تولید را حفظ (یا حتی ایجاد) و آنها را با عملکردهای مختص به خود می کند تا کالاهای ارزان قیمتی به دست آید که انباشت سرمایه را تداوم می‌بخشند.

این فکر در نظریه التقاطی نظریه "نظام جهانی" والرشتاین نیز به چشم می‌خورد البته او دین زیادی به فرانک و حتی پارسونز دارد، چرا که به گفته منتقدان والرشتاین تعبیر کارکردگرایانه ای از "نظام " دارد . والرشتاین برخلاف فرانک با صراحت بر اساس این استدلال در برابر مارکسیسم می ایستد: پرولتاریایی شدن محور تعبیر مارکسیستی از توسعه سرمایه داری است، در نظام جهانی مدرن که شکل های گوناگون کار را به مهار خویش در آورده به صورتی که نه کاملا کالاواره و نه کاملا "آزاد" هستند و صرفا بر اساس احکام انباشت سرمایه عمل می‌کنند، استثنا است نه قاعده ای جهانی.علاوه بر این، والرشتاین سلسله مراتبی از هسته مرکزی، اماکن نیمه حاشیه ای و حاشیه ای در نظام جهانی را جانشین ثنویت گرایی ایستای ما در شهر - اقمار فرانک می‌کند. بر اساس این سلسله مراتب کشورها در برهه های خاصی از تغییر می توانند جایگاه خود را در تقسیم‌ کار بین المللی تغییر دهند.

فرهنگ علوم اجتماعی اوتویت،باتامور

پرهیز از سر وصدا کردن

ادامه راه با استحکام زیرساخت ها ممکن است . اگر چنانچه زیرساخت ها را محکم کردید ، کار در ادامه آسان خواهد شد . هر چه ی سر و صدا تر حرکت کنید بهتر است . تعبیر چراغ خاموش تعبیر خوب و درستی است . منتها بعضی کارها خیلی هم چراغش خاموش نیست ، بعضی کارها بروز و ظهور بیرونی هم دارد ، در یک حدی لازم است ، اشکالی هم ندارد ، اما هرچه بی سر و صدا و بی انتساب .جود داشته باشد ، بهتر است .

عید نوروز

باد نوروز وزیده است به کوه و صحرا

جامه عید بپوشند، چه شاه و چه گدا

بلبل باغ جنان را نبود راه به دوست

نازم آن مطرب مجلس که بود قبله نما

صوفی و عارف ازین بادیه دور افتادند

جام می گیر ز مطرب، که رَوی سوی صفا

همه در عید به صحرا و گلستان بروند

من سرمست، ز میخانه کنم رو به خدا

عید نوروز مبارک به غنی و درویش

یار دلدار، ز بتخانه دری را بگشا

گر مرا ره به در پیر خرابات دهی

به سر و جان به سویش راه نوردم نه به پا

سالها در صف ارباب عمائم بودم

تا به دلدار رسیدم نکنم باز خطا

امام خمینی

لزوم تشکیل جبعه فرهنگی

اگر بخواهیم در مقابل این جبهه کار کنیم ، هم باید تنوع داشته باشیم ، هم باید ابتکار داشته باشیم ، هم باید انگیزه داشته باشیم ، هم باید برنامه داشته باشیم ؛ کارمان هدایت شده باشد . و این نمی شود مگر با «تشکیل جبهه» . از افراد و حتی مجموعه ها ، به تنهایی کار برنمی آید ، باید یک کار وسیع انجام داد ، باید جبهه فرهنگی به وجود آید .

جبعه دشمن

خب وقتی انسان نقطه مقابل خودش را نگاه می کند ، یک جبهه ای می بیند. ما در مقابلمان جبهه فرهنگی – سیاسی غرب وجود دارد که در دل این جبهه ، باز یک جبهه سرمایه داری خطرناک و آدم خوار وجود دارد ؛ باز در کنار این ، یک جبهه صخیونیستی ، با اهداف مشخص وجود دارد ؛ باز در کنار این ، یک جبهه ارتجاع فکری و خوک صفتی در زندگی بشری وجود دارد –سلاطین و مسئولان و متولیان امومر خیلی از حکومت ها ، زندگی حیوانی شان مثل خوک و اهدافشان ، اهداف دشمنان و فکرشان ، فکرهای متحجر – که اینها همه یک مجموعه ای را تشکیل دادند در مقابل ما ؛ یک جبهه هستند .

1 2

آخرین عناوین

مست


با من در تماس باشید

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستم

تماس با من