تبلیغات
قـــلــــم - مناظره امام صادق و طبیب هندی

جستجو


عبارت مورد نظر را وارد کرده

و دکمه جستجو را کلیک کنید

درباره سایت


مشخصات سایت

مدیر سایت: مجتبی رنجبری

ایمیل مدیر: mojtabaranjbari84@gmail.com

عنوان سایت: قـــلــــم

شعار سایت: از استخوانم قلمی و از خونم جوهرش را تهیه می کنم تا فقط بنویسم دوستت دارم

قـــلــــم

از استخوانم قلمی و از خونم جوهرش را تهیه می کنم تا فقط بنویسم دوستت دارم

درباره سایت

.....¨`•-☆•--( “)(“ )-•-☆
_______________,*-:¦:-*
___0♥0♥_____♥0♥0,*-:¦:-*
_0♥0000♥___♥0000♥0,*-:¦:-*
0♥0000000♥000000♥0,*-:¦:-*
0♥00000000000000♥0,*-:¦:-*
_0♥000000000000♥0,*-:¦:-*
___0♥00000000♥0,*-:¦:-*
_____0♥000♥0,*-:¦:-*
_______0♥0,*-:¦:-*
_____0,*-:¦:-*
____*-:¦:-*_____0♥0♥____♥0♥0
__*-:¦:-*____0♥0000♥___♥000♥0
_*-:¦:-*____0♥0000000♥000000♥0
_*-:¦:-*____0♥00000000000000♥0
__*-:¦:-*____0♥000000000000♥0
____*-:¦:-*____0♥00000000♥0
______*-:¦:-*_____0♥000♥0
_________*-:¦:-*____0♥0
______________,*-:¦:-*
........¸,.•´¨`•.( -.- ).•´¨`•.,¸
........¨`•-☆•--( “)(“ )-•-☆........¨`•-☆•--( “)(“ )-•-☆
_______________,*-:¦:-*
___0♥0♥_____♥0♥0,*-:¦:-*
_0♥0000♥___♥0000♥0,*-:¦:-*
0♥0000000♥000000♥0,*-:¦:-*
0♥00000000000000♥0,*-:¦:-*
_0♥000000000000♥0,*-:¦:-*
___0♥00000000♥0,*-:¦:-*
_____0♥000♥0,*-:¦:-*
_______0♥0,*-:¦:-*
_____0,*-:¦:-*
____*-:¦:-*_____0♥0♥____♥0♥0
__*-:¦:-*____0♥0000♥___♥000♥0
_*-:¦:-*____0♥0000000♥000000♥0
_*-:¦:-*____0♥00000000000000♥0
__*-:¦:-*____0♥000000000000♥0
____*-:¦:-*____0♥00000000♥0
______*-:¦:-*_____0♥000♥0
_________*-:¦:-*____0♥0
______________,*-:¦:-*
........¸,.•´¨`•.( -.- ).•´¨`•.,¸

مجتبی رنجبری

امکانات سایت


آمار سایت

آمار کل:
بازدید امروز:
بازدید دیروز:
بازدید ماه قبل:
بازدید این ماه:
آخرین بازدید:
بروزرسانی:
تعداد مطالب:
نویسندگان:

نظرسنجی

به نظر شما از چه بنویسم















کد پیغام خوش آمدگویی



فال حافظ


 فروشگاه سازr هاست لینوکس تبادل لینک - تبادل لینک تبادل لینک - تبادل لینک خرید فروشگاه ساز تبادل لینک - تبادل لینک
ایجاد خبرنامه ایمیلی
https://zarpop.com/ref:1750 https://zarpop.com/user/signup/ref:1750 کسب درآمد کسب درآمد کسب درآمد

نویسندگان


team_member

مجتبی رنجبری

مدیر سایت
team_member

مجتبی رنجبری

نویسنده

قـــلــــم

از استخوانم قلمی و از خونم جوهرش را تهیه می کنم تا فقط بنویسم دوستت دارم


مناظره امام صادق و طبیب هندی

علل الشرایع - به نقل از ربیع، حاجب منصور عباسى -: روزى امام صادق علیه‌السلام به مجلس ‍ منصور درآمد، در حالى كه مردى هندى نزد او بود و كتاب هاى طب مى خواند. امام صادق علیه‌السلام به خواندن او گوش سپرد. چون آن مرد هندى، خواندن را به پایان برد، به امام صادق علیه‌السلام گفت: اى ابوعبدالله! آیا از آنچه همراه دارم چیزى مى خواهى؟

فرمود: «نه؛ برتر از آنچه تو همراه دارى، به همراه دارم».

پرسید: آن چیست؟

فرمود: «گرم را به سرد، سرد را به گرم، خشك را به تَر، تَر را به خشك درمان مى كنم و كار را یكسره به خداوند، باز مى گردانم و آنچه را پیامبر خدا فرموده است، به كار مى گیرم و مى دانم كه معده، خانه ى همه دردها، و پرهیز، یگانه درمان است و بدن را بر همانچه بدان خو گرفته، وامى دارم».

مرد هندى گفت: آیا طب، چیزى جز این است؟

امام صادق علیه‌السلام پرسید: «آیا گمان مى كنى از كتاب هاى طب، چیزى فرا گرفته ام؟ ».

گفت: آرى.

فرمود: «به خداوند سوگند، نه. جز از خداوند سبحان نگرفته ام. اینك بگو كه آیا من به طب آگاه ترم یا تو؟ ».

گفت: تو نه، بلكه من.

امام صادق علیه‌السلام فرمود: «آیا از تو چیزى بپرسم؟ ».

گفت: بپرس.

فرمود: «اى هندى! به من بگو كه چرا در سر، رخنه ها و لایه هاست؟ ».

گفت نمى دانم.

پرسید: «چرا موها در بالاى سر قرار داده شده اند؟

گفت نمى دانم.

پرسید: «چرا پیشانى از مو تهى است؟ ».

گفت نمى دانم.

پرسید: چرا پیشانى داراى چین و چروك است؟ ».

گفت نمى دانم.

پرسید: «چرا چشم ها همانند بادام قرار داده شده اند؟ ».

گفت نمى دانم.

پرسید: «چرا بینى در میان دو چشم قرار داده شده است؟ ».

گفت نمى دانم.

پرسید: «چرا سوراخ بینى در پایین آن است؟ ».

گفت نمى دانم.

پرسید: «چرا لب و سبیل، بالاى دهان قرار داده شده است؟ ».

گفت نمى دانم.

پرسید: «چرا دندان هاى پیشین، تیز است، دندان هاى جانبى پهن است و دندان نیش، بلندتر است؟ ».

گفت: نمى دانم.

پرسید: «چرا ریش براى مردان قرار داده شده است؟ ».

گفت: نمى دانم.

پرسید: «چرا ناخن و مو، فاقد حیات است؟ ».

گفت: نمى دانم.

پرسید: «چرا قلب، همانند دانه ى صنوبر است؟ ».

گفت: نمى دانم.

پرسید: «چرا ریه دو پاره است و حركت آن، تنها در جاى ثابت خویش قرار داده شده است؟ ».

گفت: نمى دانم.

پرسید: «چرا كبد قوسدار است؟ ».

گفت: نمى دانم.

پرسید: «چرا كلیه، همانند دانه لوبیاست؟ ».

گفت: نمى دانم.

پرسید: «چرا زانو به عقب تا مى خورد؟ ».

گفت: نمى دانم.

پرسید: «چرا كف پا داراى گودى است؟ ».

گفت: نمى دانم.

در این هنگام، امام صادق علیه‌السلام فرمود: «اما من مى دانم».

آن مرد گفت: پس خود پاسخ ده.

امام صادق علیه‌السلام فرمود: «در سر، رخنه ها و لایه هاست؛ چون هر چیز درون تهى، هر گاه یك پارچه باشد، شكستن، زودتر به سراغش آید و چون چند تكه قرار داده شود، احتمال شكستگى آن كمتر است.

موى سر بالاى آن قرار داده شده است تا با ریشه هایش چربى را به مغز برساند و سرِ موها، بخار را از مغز بیرون ببرد و سرما و گرمایى را كه بدان مى رسد، از آن دفع كند.

پیشانى از مو تهى است، از آن رو كه محل رسیدن نور به چشمان است، و در آن، چین و چروك قرار داده شده است، بدان سبب كه عرقِ فرو ریخته از سر را در خود، محبوس سازد و مانع رسیدن آن به چشمان شود تا بدان وقت كه انسان، عرق خویش را پاك كند، آن سان كه نهرها در زمین آب ها را در خود محبوس مى سازند.

ابروها در بالاى چشمان قرار داده شده اند تا نور را به اندازه كافى به چشمان راه دهند. اى هندى! مگر نمى بینى آن كه نور بر وى چیره شود، دست خویش را بر فراز چشمان مى گیرد تا نور به اندازه كافى از زیر آن به چشمان راه بگشاید.

بینى در میان دو چشم قرار داده شده است تا نور را در میان دو چشم به دو بخش مساوى قسمت كند.

چشم، همانند بادام است تا میل بتواند دارو را در داخل آن جریان دهد و بیمارى (عفونت) از آن به سهولت بیرون آید. اگر چشم، مربّع شكل یا دایره اى بود، نه میل در داخل آن حركت مى كرد، نه دارو به همه ى آن مى رسید، و نه بیمارى از درون آن خارج مى شد.

سوراخ بینى در پایین آن قرار داده شده است تا بیمارى هایى (عفونت هایى) كه از مغز فرو مى آید، از آن پایین آید و بوها از آن بالا رود و به مشام رسد، در حالى كه اگر این سوراخ، در بالاى بینى بود، نه بیمارى اى از آن به زیر مى آمد و نه بویى را حس مى كرد.

سبیل و لب، در بالاى دهان قرار گرفته است تا مانع رسیدن آنچه از مغز فرو مى ریزد، به دهان شود، مبادا كه طعم خوراك و نوشیدن بر انسان مكدّر گردد و آن را از خودش دور كند.

ریش، تنها براى مردان قرار داده شده است تا بدین وسیله از زنان متمایز گردند و نیازى به باز گشودن (همه ى چهره و ملاحظه ى آن براى شناسایى) نباشد.

دندان جلو، تیز قرار داده شده است؛ زیرا به واسطه آن، كار گاز گرفتن صورت مى پذیرد و دندان هاى جانبى پهن قرار داده شده است؛ زیرا آسیاب كردن و جویدن به كمك آنها انجام مى گیرد و نیش، بلندتر است تا تكیه گاه دندان جانبى و دندان جلو باشد، به سان ستون در یك بنا.

كف دست از مو تهى است، چون به كمك آنها كار لمس انجام مى گیرد؛ اما اگر در آنها مو وجود داشت، انسان نمى دانست آنچه پیش روى اوست و آن را لمس مى كند، چیست.

مو و ناخن، فاقد حیات است؛ زیرا بلند شدن آنها مایه كثیفى و زشتى است و كوتاه كردنشان پسندیده است. پس اگر در آنها حیات وجود مى داشت، انسان به هنگام كوتاه كردن آنها احساس درد مى كرد.

قلب، به شكل دانه صنوبر است؛ زیرا وارونه است و یك سر قلب، باریك قرار داده شده تا لابلاى ریه برود و با سردى آن، خنك شود، مبادا كه مغز از گرماى آن بسوزد.

ریه، دو پاره قرار داده شده است تا قلب در لابلاى فشارگاه هاى آن قرار گیرد و به كمك حركت آن، خنك شود.

كبد، قوسدار است تا معده را سنگینى كند و به تمامى بر روى آن قرار گیرد و آن را بِفشُرَد و در نتیجه، بخارى كه در آن هست، بیرون برود.

كلیه، به شكل دانه ى لوبیا قرار داده شده است؛ زیرا مسیر ریزش منى، نقطه به نقطه ى آن عضو است. پس اگر كلیه به شكل مربع یا دایره بود، نقطه ى نخست، مانع رسیدن منى به نقطه ى دوم مى شد و موجود زنده نمى توانست با خروج آن، احساس لذت كند؛ چه این كه منى از ستون فقرات به سمت كلیه فرو مى آید و آن (=كلیه) نیز به كِرمى مى مانَد كه جمع مى شود و باز مى شود و تدریجا منى را به سوى مثانه مى راند، به سان تیرى كه از كمان رها مى شود.

تا خوردن زانو به سمت عقب قرار داده شده است؛ چرا كه انسان به سمت جلو راه مى رود و حركات او با تعادل همراه است، امّا اگر این نبود، انسان در هنگام راه رفتن بر (زمین) مى افتاد.

در كف پا گودى اى قرار داده شده است؛ زیرا هر چیز چون به تمامى سطح بر زمین قرار گیرد، به اندازه سنگ آسیاب سنگین مى شود، اگر با لبه اش بر روى زمین باشد، یك كودك هم مى تواند آن را (از جاى خویش) براند. اگر هم چیزى به روى بر زمین قرار گیرد، جابه جا كردن آن، حتى بر یك مرد، سنگین مى آید».

در این هنگام، مرد هندى پرسید: این دانش براى تو از كجا حاصل آمده است؟

فرمود: «آن را از پدرانم، از پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله و سلم)، از جبرئیل علیه‌السلام، از پروردگار جهانیان - جل جلاله -، یعنى همو كه تنهاست و جان ها را آفریده، فرا گرفته ام».

پس آن هندى گفت: راست گفته اى و من نیز گواهى مى دهم كه خدایى جز الله نیست و محمّد، پیامبر خدا و بنده اوست و تو آگاه ترینِ كسان روزگار خویش هستى.

نظرات مطلب

کیانا یکشنبه 8 بهمن 1396 05:25 ب.ظ

دوست گلم وب جالبی داری ممنون میشم سری به ما هم بزنی و با هم تبادل لینک داشته باشیم مرررسی


کیانا یکشنبه 8 بهمن 1396 05:25 ب.ظ

دوست گلم وب جالبی داری ممنون میشم سری به ما هم بزنی و با هم تبادل لینک داشته باشیم مرررسی


آخرین عناوین


با من در تماس باشید

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستم

تماس با من